Klient to najważniejsze ogniwo w każdym biznesie. Bez niego nie uda Ci się nigdy zarobić, nie ważne, jaki jest profil twojej działalności. To, czy zdecyduje się u Ciebie kupić, zależy od wielu czynników, w tym od ceny, którą ustalasz. Nie oznacza to jednak, że uniwersalnym przepisem na zdobycie nowych klientów jest ustalanie ceny najniższej na rynku. Jeśli się na to zdecydujesz, szybko przestaniesz być dobrze kojarzony.

Klient decyduje, gdzie będzie kupował


To prawda, że to klient rządzi dziś na rynku. Jeśli dopiero zakładasz swoją działalność, musisz przygotować się na to, że nie każda osoba, która się do Ciebie zwróci, będzie bezproblemowa. Wiele z nich będzie się wykłócać, marudzić i żądać obniżek. Im niższa będzie cena, tym więcej żądań od klienta się pojawi. To on decyduje, co i gdzie będzie kupował, możesz mieć więc mylne przeświadczenie o tym, że powinieneś dostosować się w tym samym czasie do jak największej liczby osób. W rzeczywistości jednak twoim cele powinno być uderzenie w wąską, ale bardzo konkretną grupę klientów na rynku.

Cena musi być dostosowana do twojego klienta, ale…


Musisz dopasować cenę do swoich klientów, bo w przeciwnym razie nie będą oni chcieli u Ciebie kupować, ale nie oznacza to, że na nic nie masz wpływu. Pamiętaj, że to Ty decydujesz, do kogo kierujesz swoje usługi. Jeśli chcesz być marką luksusową, to ceny mogą być astronomicznie wysokie. Na rynku jest masa różnych grup klientów, którzy szukają czegoś innego od reszty. Skup się na jednej z nich, ustal, czego może od Ciebie oczekiwać i jakiej ceny możesz za to zażądać. Bogaci klienci zawsze zapłacą więcej. Nie bój się, że jesteś małą firmą, twój rozmiar nie ma znaczenia do klienta, który wyda u Ciebie pieniądze.

Im lepszą jesteś marką, tym większą masz kontrolę


Im lepszą masz pozycję na rynku, tym więcej zależy od Ciebie. Klient zaczyna tracić kontrolę w momencie, kiedy wie, że jesteś najlepszy i warto się do Ciebie zwrócić. Zauważ, że największe marki w danych segmentach, na przykład spożywczych czy ubraniowych, mają pełną kontrolę na rynku, a klient idzie do nich mimo wszystko. Oczywiście nie możesz przewidzieć, że Tobie też się to uda, ale musisz do tego dążyć. Skup się na podejmowaniu działań, które zbliżą Cię do pozycji lidera. Im większą świadomość twojej pozycji będą mieć twoi klienci, tym większą kontrolę nad ich wyborami i pieniądzmi będziesz mieć.